DSM behoort tot de topfondsen van de Amsterdamse beurs, maar kan niet bogen op
het Tomtom-gevoel. De maker van navigatiekastjes geniet brede bekendheid
onder miljoenen consumenten, niet in de laatste plaats omdat menig
automobilist dagelijks geconfronteerd wordt met z’n eigen Tomtom.
Met DSM hebben automobilisten ook dagelijks contact, maar dat is een
stuk minder zichtbaar. DSM levert harsen en coatings die onzichtbaar in
autobumpers en -leidingen worden verwerkt. Alleen staat er op de buitenkant
van een Volkswagen of Renault niet DSM Inside, zoals de maker van
processoren Intel zo mooie heeft bedongen bij computerfabrikanten.
Het gebrek aan zichtbare aanwezigheid doet echter weinig af aan de
indrukwekkende prestaties van het biotech- en chemieconcern uit Heerlen.
Topman Feike Sijbesma zette afgelopen jaar ambitieus in op extra
investeringen in innovatieve producten. Die moeten in 2010 één miljard euro
extra omzet leveren. Daarbij gaat het om technische hoogstandjes zoals de
supersterke vezel Dyneema, die voor kogelvrije vesten wordt gebruikt,
speciale voedingsingrediënten en unieke plastics voor de auto-industrie.
Sijbesma gokt erop dat speciale producten het bedrijf sterke marktposities
bezorgen, zodat afnemers niet om DSM heen kunnen. Met de dinsdag
gepubliceerde kwartaalresultaten geeft de topman een mooi visitekaartje af.
Indrukwekkend is vooral de manier waarop DSM de hausse in
grondstofprijzen verwerkt. Olie- en landbouwproducten zijn belangrijke
basismaterialen voor DSM. In de eerste drie maanden van dit jaar stegen de
grondstofkosten voor DSM met liefst vijftig miljoen euro. Toch wist Sijbesma
de operationele winst met veertien procent op te schroeven tot 335 miljoen
euro.
Rara hoe kan dat? De kracht van DSM zit 'm in het vermogen om hogere
inkoopprijzen door te berekenen aan afnemers. Klanten in de
voedingsindustrie kregen 13 procent hogere prijzen voor de kiezen in het
eerste kwartaal, en farmaceuten betaalden zes procent meer.
DSM's totale omzet klom in het eerste kwartaal met een solide tien
procent tot 2,3 miljard euro. Zolang Sijbesma dit soort resultaten uit z'n
mouw schudt, kan hij wel een potje breken bij beleggers. De koers van het
aandeel schoot dinsdag dan ook zo'n drie procent omhoog.
Met het logo DSM Unlimited probeert het bedrijf z'n marktmacht al enige tijd
zichtbaar uit te venten. Maar het zou pas echt van kracht getuigen, als het
toetjesmakers zoals Campina en masse het DSM-logo op dieetyoghurtjes zouden
plakken. Daar ligt de echte uitdaging voor Sijbesma.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl